Turiani - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Paulien Raspe - WaarBenJij.nu Turiani - Reisverslag uit Turiani, Tanzania van Paulien Raspe - WaarBenJij.nu

Turiani

Blijf op de hoogte en volg Paulien

15 Maart 2014 | Tanzania, Turiani

Inmiddels zijn we al weer 1,5 week in Turiani. Het begon met een indrukwekkende taxi rit van Dar-Es-Salaam in 7 uur naar Turiani. Omdat er door de hevige regenval geen bus meer reed hebben we een taxi chauffeur na lange discussies zover gekregen om ons naar Turiani te brengen. We reden over zandpaden vol putholes met een bijna lege tank. Toen we nog net een benzinepomp konden bereiken vond hij het nodig zijn auto maar meteen een grote beurt te geven. Banden, remmen en olie werden uitvoerig gecontroleerd en bijgevuld, alles op z'n Afrikaans; pole pole. Ondertussen werden wij bekeken alsof ze nog nooit een blank persoon hadden gezien. Onze niet zo goed Engels sprekende chauffeur bleek ook de weg naar Turiani niet te kennen. Gelukkig hadden wij Google maps bekeken en wisten dat het 2 x rechts moest zijn(de vraag is alleen waar we naar rechts moesten). Onderweg stopt onze chauffeur opeens, we hebben 'problem'. Hij loopt wat rond de auto en door de berm. Uiteindelijk blijkt dat de bumper loshangt een tegen het wiel aanslijpt. Met een touwtje uit Paulien haar emergengy kit kunnen we gelukkig verder. (Goeie tip pap). Het wordt steeds donkerder, de wegen steeds slechter en het verkeer gevaarlijker. Rare inhaal manoeuvres, kleine kinderen langs de weg, veel getoeter, en nog steeds geen tweede afslag naar rechts. Om de paar kilometer een vrachtwagen of bus op de kop, een weegbrug met een file van een uur of een auto met pech. Tegen de tijd dat we een zandweg naar rechts zien is het bijna donker en vind onze chauffeur dat het laat wordt. Na wat aandringen rijdt hij toch door over de slechte weg die eigenlijk afgesloten is (er liggen om de paar honderd meter grote zandbulten) ivm het regenseizoen. Tegen 21:00 uur komen we na lang zoeken bij het ziekenhuis aan, waar we hartelijk worden ontvangen door Sister Julieth en de andere nonnen. Na een week logeren in hun guesthouse besluiten we te verhuizen naar de overkant van de straat. Hier zitten 2 verpleegkunde studenten en 2 co-assistenten, een stuk gezelliger en goedkoper. Afgelopen weekend zijn we met Myrna en Liset (de 2 verpleegkunde studenten) naar Morogoro geweest en hebben we daar in het Sofia hotel geslapen. In een propvol Dalla Dalla busje 3 uur lang hobbelen met een Tanzaniaan van 100 kilo half op schoot. Regenachtig maar gezellig. Kerstliedjes gezongen bij de Karaoke in Dragon air en gezellig met Femke en Jorien (verloskunde studenten die stage lopen in Mikumi) gegeten. Een leuk weekend gehad en weer opgeladen voor een nieuwe stage-week!

• 15 April 2014 - 21:57

Nelly Raspe:

Wat een reis, heftig hoor !

• 16 April 2014 - 10:55

Catja:

Gelukkig ben je heerlijk praktisch Pau! Fijn dat jullie een beetje op konden laden. Heel veel succes en dikke knuf X

• 16 April 2014 - 17:00

Anneke Jonkman:

super, een hele belevenis, geniet er maar goed van